Verenigde staten

20 oktober 2014 - Auckland, My Home For A Few Months, Nieuw-Zeeland

Zo, hier zit ik dan. Eindelijk in Auckland. Toegekomen in de gietende regen en nu een stralend zonnetje. De vorige twee weken in Amerika waren echt fantastisch. We hebben prachtige dingen gezien, veel gewandeld, maar ook vele uren in de auto gezeten. Omdat ik dikwijls midden in de natuur zat, had ik jammer genoeg geen gsmbereik en maar af en toe internet. Daarom heb ik mijn verhaal nog niet kunnen doen, dus here goes. Jullie kunnen het verhaal een beetje volgen met de foto's.

1. Palm Springs = Disneyland. Alles is groot, grootser en fake. Na de lange vlucht en een lange autorit (blijkbaar zijn de afstanden toch wat groter daar) toegekomen in ons hotel. Voor ons 4uur snachts maar daar 18u 'savonds, dus toch nog een lekkere vettige all american hamburger gaan eten. Bediening is wel grappig, want ze komen echt wel honderd keer vragen: alles ok, you want a refill (REFILL??Ik heb al een liter cola binnen???). Fooi was wel even twijfelen, want hoeveel moet je dan geven??? Het ontbijt de volgende ochtend was weer van het principe: Hoe vettiger, hoe prettiger. Toast doordrenkt met boter en suprise, suprise: frietjes. En natuurlijk ook gratis refill. Ze vinden het daar dan nog eens raar dat je geen extra liter koffie moet hebben:-). We zijn hier ook naar de winkel gegaan en alles is echt zo herkenbaar uit de films. Wel een bizar gevoel soms. De winkelcentra's zijn ook weer gigantisch met overal mega parkings.

2. Joshua Tree: Wat lees ik als we toekomen bij het visitor Center: Opgepast, rij geen tarantula's omver. WAT? Maar geen paniek, blijkbaar zijn ze toch niet zo gevaarlijk. Hier voor het eerst tot de conclusie gekomen dat deze parken echt wel onmetelijk groot zijn. Sommige zijn zelfs zo groot als Vlaanderen. Hier hebben we een paar speciale cactussen gezien en supertoffe rotsformaties, maar gelukkig geen tarantula's. We hebben hier van Zuid naar Noord doorgereden en dan hadden we in Flagstaff (niet ver van de Grand Canyon) een motel geboekt. Toen zijn we verkeerd gereden (Ja, het cliché dat een vrouw niet kan kaartlezen is hierbij weer eens bevestigd ) en pas savonds laat na een laaaaange rit toegekomen. Onderweg poging gedaan om iets 'gezonder' te eten: Mislukt!! Keten Panda express: Gezonde wok volgens de reclame. Eerder veel suiker, vet en vlees...Er lag echt overal zo een laagje suiker of honing over. Not my cup of tea....

3. Antaloupe Canyon: Dit ligt in een indianenreservaat. Bleek dus maar liefst 50 dollar te zijn voor een tour van een uurtje. Eerst getwijfeld, maar volgens collega van Tijs was dit wel de moeite. Dat was het ook. Blijkbaar is de bekende foto van Windows hier getrokken. Grappig was dat de hele tour precies een les in fotografie was. De gids legde constant uit hoe je bepaalde punten het beste kon trekken. Iedereen liep daar ook rond met een giga camera (wanneer is plots iedereen een professionele fotograaf geworden trouwens?) en oooohhhh, de selfie stick...Gotta love that en ook nog de chinezen: Gotta love them to...Die mensen zijn gewoonweg verliefd op foto's trekken. Die kijken niet naar dingen,nee, zij nemen foto's..liefst zoveel mogelijk ...en liefst nog van zichzelf...Echt grappig om te zien soms. Dat was wel een rode draad op onze reis. Sommige mensen lijken het foto's nemen soms belangrijker te vinden dan het moment zelf te in te nemen. Bizar eigenlijk.

4.Canyonlands: Op weg naar hier heel toevallig gestopt(nood aan koffie) aan een koffiehuis. Was echt fantastisch. Een klein hippie-achtige bar met speciale koffie's, huisgemaakte granola en pannekoeken. Mijn dag was direct goed:-). In het park nog een korte maar mooie wandeling gedaan. Jammer genoeg was er geen plaats meer op de camping, dus hebben we buiten het park moeten logeren op en camping zonder douches en met stront op de vloer van de no flush (ja, gewoon een gat in de vloer waar je de wind lekker op je poepje voelt waaien) toiletten. Heel gezellig en zo. Gelukkig wel een prachtig uitzicht. De dag erna was ik mentaal klaar voor de moeilijke wandeling van 6 tot 8 uur. Yep, indeed...Het was gelukkig wel de moeite. Prachtige zichten op de Canyon (die echt wel gigantisch is) en het was best wel tof omdat we echt over en onder rotsen moesten klimmen. Wel niet gemakkelijk, maar na al dat vettig eten kon ik de sport wel gebruiken:-). Dit was echt wel een van de mooiste dingen die ik ooit in mijn leven heb gezien. Onbeschrijfelijk...je zal naar de foto's moeten kijken...

5. The Arches: Keiveel volk!!! Blijkbaar is het daar elk weekend een overrompeling aan volk. Het dorpje (ligt echt in de middle of nowhere) Moab is voor veel mensen een uitvalsbasis om de Canyonlands en Arches te bezoeken. Moab bestaat dus enkel uit motels, hotels, Inns, campings en restotjes. En dat zat blijkbaar allemaal volgeboekt. We hebben dus nog redelijk lang mogen zoeken naar een slaapplaats. Gelukkig was er nog plaats in de Lazy Lizard. Wederom een mega alto hippie hostel. Met lang harige dreadlocks die 'savonds bij een bbqtje hun gitaar bovenhalen. En dan nog keigoed blijken te zingen:-). Weer keimooie dingen gezien. Wandelingen wel niet echt de moeite, maar de bogen waarvoor het park bekend staat zijn wel top. Waarschijnlijk herkennen jullie het wel op de foto.

6. Canyonlands Noorden: Weer ver moeten rijden, want ja, die parken zijn GIGANTISCH!! Dit deel noemen ze Island in the Sky omdat je met de auto letterlijk tussen de twee canyons gaat. Een paar kleine wandelingen gedaan met weer prachtige uitzichten. Hier wel de koudste nacht ooit gehad. Twas keiveel aan het waaien overdag en 'snachts heeft het keihard gevroren. Niet leuk dus. Heb geen oog dichtgedaan en de tent en iedereen erin :-) een paar keer vervloekt. Not so nice, maar ja. Ik had echt wel koud.

7. Bryce: mooi park, maar na Canyonlands kon het mij niet echt overtuigen. Het leukste hier was dat we in een motel hebben geslapen en een lekker warme douche konden nemen na de vorige helse nacht.

8. Zion: Supermooi. Totaal anders dan Canyonlands. Minder ruw en meer bosachtig, maar echt wel prachtig!! Er was wel weer geen plaats meer op de camping in het park, dus eerst nog moeten zoeken naar slaapplaats. Pas tegen de middag begonnen aan wat ik noem: De wandeling des doods. Ja, lach maar..; Er zijn op die wandeling sinds 2010 al 6 mensen afgevallen met de dood als gevolg. Gelukkig las ik dat pas toen ik bijna beneden was. Het was eerst een goed uurtje heeel steil klimmen en dan kwam het echte werk. Een nauwe rots die heel hoog van de grond steil naar boven klom. Er kwam dus redelijk wat klauterwerk aan te pas. Het was dus wel afzien, maar het uitzicht maakte gelukkig alles goed. Hoewel de weg naar beneden eigenlijk nog griezeliger was. Maar I made it!!

9. LAS VEGAS BABY: Wat kan ik zeggen: Groot, grootser,grootsseser en dan net als je denkt: dit is het, maken ze het nog groter. Na 14 dagen natuur een beetje een schok om in deze Sin City rond te dwalen. Echt het toppunt van decadentie. Wel heel leuk om al die sjieke hotels eens in het echt te zien, maar teveel is teveel. Al die zatte mensen, de verslaafde gokkers, de triestige zwervers, de pooiers en nogmaals de decadentie...Ik weet het niet, dit lijkt voor mij een beetje alles wat er mis is met de wereld....Alles meer, meer, meer. Zowel het eten, als de drank als het geld..We zijn daar naar een all you can eat buffet geweest en dat was zo decadent. Zoveel eten en zoveel dikke mensen die hun zitten volproppen met vanalles en nog wat. De helft van de porties blijven dan staan en worden weggesmeten. Als je dan 10 minuten later buitenkomt, zijn er 5 zwervers die dat eten duidelijk kunnen gebruiken. En dat zijn dan maar enkel de overduidelijke 'armen'. Heb er ook wel aan meegedaan, maar de manier waarop mensen daar met eten en geld omgaan...Ik was er soms een beetje van gedegouteerd.

10. Death Valley: We hadden nog een halve dag over, dus wouden we daar nog doorrijden. Heel sjiek!! De top een na warmste plaats op aarde...Zoutmeren, woestijn, duinen, ruwe zoutformaties, rotsen...Hel op aarde met andere woorden.

11. 'S middags aangekomen in Santa Monica Beach. Plots weer fitte mensen gezien. Duidelijk niet de doorsnee Amerikaan die daar woont:-). Een beetje aan het strand gewandeld en dan 's avonds doorgereden naar LAX op weg naar een nieuw avontuur.

Ok, dat was een lang verhaal...Sorry, maar je moet het niet helemaal lezen he. Je kan ook gewoon naar de foto's kijken:-). Voor verdere vragen en inlichtingen mag je me steeds contacteren:-). En hopelijk tot binnenkort op Skype...

1. Liesbeth Verhulst:
    20 oktober 2014
    Amai, jullie hebben op twee weken tijd superveel gezien! Die natuurparken zien er echt wel indrukwekkend uit, en ja, Las Vegas vonden wij ook de decadentie ten top. Die Amerikanen, toch :-).
    Tot binnenkort op Skype!
  2. Katlyne:
    22 oktober 2014
    Precies al heel wat beleefd en gezien, blijf ons op de hoogte houden hé ! Behalve dan dat van uw dodelijke wandelingen.
    xxx